Stigle upute za dječje vrtiće i škole
Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je upute za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 za dječje vrtiće i osnovne škole u kojima je osigurana mogućnost zbrinjavanja djece rane i predškolske dobi te učenika koji pohađaju razrednu nastavu.
HZJZ u uputama preporučuje ostanak kod kuće djece i djelatnika s kroničnim bolestima (respiratornim, kardiovaskularnim, dijabetesom, malignim bolestima, imunodeficijencijama, djece s većim tjelesnim/motoričkim oštećenjima) kao i djece čiji roditelji/skrbnici ili ukućani imaju jednu od tih bolesti.
Ako ukućani djelatnika imaju jednu od tih bolesti ili su starije životne dobi (65 i više godina), djelatnici se tijekom boravka kod kuće moraju pridržavati fizičkog razmaka u odnosu na ukućane i pojačane higijene.
Ostanak kod kuće kada je to moguće
HZJZ potiče ostanak kod kuće sve djece za koju se to može osigurati, s obzirom na to da broj djece u vrtićima i školama može biti takav da se mjere fizičkog razmaka u tim zajednicama neće moći poštovati.
-Potičemo nastavak obrazovanja djece razredne nastave od kuće, u svim situacijama kad je to moguće- poručuje HZJZ.
Po uputama, rad ustanove treba organizirati tako da se u što većoj mjeri osiguraju socijalno distanciranje i pojačana osobna higijena te higijena prostora. Fizički razmak od najmanje 2 metra u zatvorenom prostoru preporučuje se posebno među djelatnicima, ali i između djelatnika i djece, s iznimkom njege djeteta. Isto tako kad god je moguće treba izbjeći ulazak roditelja u ustanovu, a u istom prostoru smiju boraviti isključivo djeca i odgajatelj, odnosno nastavnik iz iste odgojno-obrazovne skupine.
Organizacija rada s djecom
Vrtići i škole rad moraju organizirati tako da u skupinama uvijek bude što manji broj iste djece. Po mogućnosti, navodi se u uputama, do 9 djece u skupini i jedan odgajatelj ili nastavnik, a nakon formiranja skupine djece, 14 dana od početka primjene uputa u skupinu se ne primaju nova djeca. Za jednu skupinu djece brinu jedan ili dva odgajatelja te se izbjegava fizički kontakt djece s djecom iz drugih skupina, kao i s roditeljima druge djece te drugim djelatnicima ustanove, a svaka skupina boravi u jednoj odgovarajućoj prostoriji.
U vrtići ili školu djecu bi, ako je moguće, trebala dopratiti uvijek ista osoba. Pri dolasku, roditelji ne smiju ulaziti u ustanovu, osim u krajnjoj nuždi, te smiju doći do ulaza pri čemu zadržavaju razmak od najmanje 2 metra u odnosu na druge roditelje i djecu. Dijete na ulazu preuzima odgajatelj, a za vrijeme primopredaje, drugu djecu čuvaju druge odrasle osobe koje su na radnom mjestu.
Učenike prvih razreda na vratima škole dočekuje učiteljica, a nakon prvog razreda, djeca sama ulaze u školu, a u školi učenici svoju opremu i pribor ne smiju dijeliti s drugim učenicama. Kada god je moguće, djecu iz svake skupine roditelji ili skrbnici dovode i odvode u zasebno prethodno dogovoreno vrijeme, različito za svaku skupinu, s razmakom od najmanje 10 minuta između dvije skupine.
Roditelji imaju obavezu izmjeriti tjelesnu temperaturu djetetu svaki dan prije dolaska u ustanovu, te u slučaju povišene tjelesne temperature ne smiju dovoditi dijete u ustanovu već se javljaju telefonom ravnatelju ustanove i izabranom pedijatru/liječniku obiteljske medicine radi odluke o testiranju i liječenju djeteta.
Djeca s povišenom tjelesnom temperaturom ostaju kod kuće
Roditelji ili skrbnici ne smiju dovoditi niti odvoditi djecu niti ulaziti u unutarnje i vanjske prostore ustanove, ako imaju povišenu tjelesnu temperaturu, respiratorne simptome poput kašlja i kratkog daha ili koji su pod rizikom da su mogli biti u kontaktu s osobama pozitivnim na COVID-19 ili su pod sumnjom da bi mogli biti zaraženi s COVID-19, a pogotovo ako su u samoizolaciji jer tada ne smiju izlaziti iz kuće.
Djeca koja imaju povišenu tjelesnu temperaturu, respiratorne simptome poput kašlja i kratkog daha ili koji su pod rizikom da su mogli biti u kontaktu s osobama pozitivnim na COVID-19 ili su pod sumnjom da bi mogli biti zaražena s COVID-19 ostaju kod kuće te ih roditelji/skrbnici ne smiju dovoditi u ustanove.
-Činjenice iz prethodne dvije rečenice, kao i činjenicu da se radi o djetetu s oba zaposlena roditelja te ne postoji druga mogućnost zbrinjavanja djece, kao i to da je roditelj upoznat s ovim uputama u cjelini, roditelj potvrđuje pisanom izjavom ravnatelju ustanove prije uključivanja djeteta u ustanovu- ističe se u uputama.
Pravila se treba pridržavati i izvan ustanove
Prema uputama, djelatnici se i izvan ustanove moraju pridržavati pravila kojima se smanjuje mogućnost da se zaraze (trebaju, primjerice, izbjegavati odlazak u trgovine) te moraju dosljedno provoditi mjere socijalne distance i higijene. U ustanovi treba biti najmanji mogući broj djelatnika u isto vrijeme, a svaki dan prije dolaska na posao svi djelatnici moraju izmjeriti tjelesnu temperaturu te u slučaju povišene temperature ne dolaze na posao.
Zaštitne maske odgajatelji mogu koristiti opcionalno (ali nisu obavezne) kod skrbi za dojenčadi odnosno malu djecu kod koje je potrebna pojačana njega koja zahtjeva bliski kontakt te kod koje su učestale različite zarazne bolesti s povišenom temperaturom. Nošenje rukavica nije preporučljivo, a prednost se daje učestalom pranju i dezinficiranju ruku.
Sumnja na COVID-19
U slučaju sumnje na kontakt djelatnika sa zaraženim ili oboljelim od COVID-19 ili drugog razloga za sumnju da se kod djelatnika radi o zarazi COVID-19, kod povišene tjelesne temperature i/ili respiratornih simptoma (kašalj i tekuće disanja-kratak dah), djelatnik odmah mora o tome obavijestiti ravnatelja telefonom te se telefonom javiti liječniku obiteljske medicine radi dogovora o testiranju.
Ako djeca razviju simptome COVID infekcije tijekom boravka u ustanovi, odgajatelji/učitelji odmah obavještavaju roditelje, koji u najkraćem roku moraju doći po dijete.
Učenici s potporom pomoćnika u nastavi
Djeca kojoj je osigurano pravo na pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika, ističe se u uputama, ne trebaju nužno biti povećanog rizika za zarazu s COVID-19 u smislu pojačane osjetljivosti njihovog organizma na novi koronavirus. No, o njihovu uključivanju u nastavu uz potporu pomoćnika treba razmišljati isključivo ako roditelj nije u mogućnosti organizirati ostanak djeteta kod kuće.
Posebna skrb i oprez potreban je kod uključivanja djece predškolske dobi s teškoćama u razvoju i težim zdravstvenim smetanja u dječje vrtiće, te se preporučuje konzultacija s izabranim pedijatrom odnosno liječnikom obiteljske medicine, dodaje se u uputama.